Skriv rätt pris när du sänker priset på dina produkter
När du sänker priset på en produkt räcker det inte med att du visar ordinarie pris som jämförelse. Du måste även berätta vad priset har varit som lägst under de senaste 30 dagarna.
Förra året trädde ändringar i prisinformationslagen i kraft. Syftet var att minska risken för att konsumenter utsätts för så kallad "fejkrea" där priset på en vara först höjs för att sedan sänkas igen. I praktiken innebär det att du som företagare vid en priskampanj har en skyldighet att, utöver kampanjpriset, även kommunicera det lägsta priset produkten har haft under de senaste 30 dagarna. Kravet gäller vid försäljning från företag till konsument, men inte försäljning mellan företag.
Det är viktigt att komma ihåg att det är hur konsumenten uppfattar din kommunikation om pris som avgör om det ska hanteras som en prissänkning eller inte. Om du till exempel använder ord som ”Mellandagsrea” eller ”Black friday”, som tydligt är förknippade med prissänkningar, har du en skyldighet att kommunicera tidigare lägsta pris. På samma sätt kan ord och priser i kombination med vissa färger indikera att ett pris har sänkts, till exempel röda prislappar.
Om du bryter mot lagen riskerar du att få betala böter till staten. Som lägst innebär det en avgift på 10 000 kr och som högst 4 procent av företagets årliga omsättning.
Bra att tänka på när du ska kommunicera en prissänkning
- Tidigare lägsta pris måste vara tydligt – konsumenten ska inte behöva leta.
- Tidigare lägsta pris ska skrivas ut på samma sätt som övrig prisinformation, exempelvis i parentes bredvid kampanjpriset och med tydlig koppling till produkten till exempel på förpackningen eller på en skylt i anslutning till produkten.
- Har du både en fysisk butik och en e-handel ska tidigare lägsta pris anges på båda ställena, och kan alltså vara olika.
- Har du två kampanjer som avlöser varandra på samma produkt, exempelvis en julkampanj och en mellandagsrea, så är det kampanjpriset från julkampanjen du ska ange som tidigare lägsta pris under mellandagsrean.
Så här skulle en korrekt annons kunna se ut
Undantag från kravet på kommunikation av tidigare lägsta pris
- Gradvisa prissänkningar. Om du först sänker en produkt 30% för att sedan sänka den till 50%, anger du fortfarande det lägsta priset som var innan den första prissänkningen.
- Mängderbjudanden
- Handla för 1 000 kr och få 15 % rabatt på nästa köp
- Köp 3 betala för 2
- Köp 3 för 10 kr
- Köp 2 och få en extra på köpet