Gå till huvudinnehåll
Verksamt logotyp

Skicka ett meddelande

Skicka ett meddelande

Har du ett pågående ärende, skriv ärendenummer eller kvittensnummer för snabbare hantering.

Avdrag för kostnader i enskild näringsverksamhet

Alla kostnader som är nödvändiga för att kunna driva verksamheten är avdragsgilla. Det betyder att du får dra av kostnader som har anknytning till den verksamhet du bedriver. Privata kostnader för dig, familjen eller andra närstående får du aldrig dra av.

Avdrag för företag

Skatteverket har samlad information på sin webbplats om vad du kan göra avdrag för i ditt företag och vilka belopp och procentsatser som gäller. Du kan bland annat ta del av ett avdragslexikon för enskild näringsverksamhet.

Avdragslexikon för enskild näringsverksamhet hos Skatteverket

Belopp och procentsatser hos Skatteverket

Avdrag för kostnader före företagsstarten

Du som enskild näringsidkare kan göra avdrag för vissa kostnader som du haft samma år och året före företagsstarten. Avdraget gäller sådana kostnader som skulle ha varit avdragsgilla om de hade uppkommit sedan verksamheten påbörjats. Det kan exempelvis gälla förbrukningsartiklar och förbrukningsinventarier till ett värde under ett halvt prisbasbelopp.

Om du köpt varor eller tjänster innan du startade företaget så kan du i vissa fall få dra av momsen. Kravet är att du ska ha köpt varorna eller tjänsterna med avsikten att använda dem enbart i din ekonomiska verksamhet (inte för privat bruk). Du får inte dra av momsen om du köpte varorna eller tjänsterna med avsikten att använda dem privat, men senare använder dem i verksamheten.

Mer information om kostnader finns hos Skatteverket

Vissa kostnader är inte avdragsgilla

Vissa kostnader är inte avdragsgilla trots att de hör till näringsverksamheten, till exempel:

  • personliga levnadskostnader
  • böter
  • inkomstskatter
  • restavgifter
  • viten
  • skattetillägg och förseningsavgifter
  • avgifter enligt arbetsmiljö- och arbetstidslagen
  • skadestånd enligt MBL (Lag om medbestämmande i arbetslivet)
  • medlemsavgifter
  • måltidskostnader i samband med representation
  • kostnader för att bilda och registrera företaget.

Maskiner och annan utrustning

Utgifter för maskiner och andra inventarier ska du som huvudregel inte dra av direkt. Du ska istället fördela och dra av utgifterna under flera år. Det kallas avskrivning eller värdeminskningsavdrag. Det finns två olika metoder för avskrivning: räkenskapsenlig avskrivning och restvärdesavskrivning.

Utgifterna får dras av omedelbart om de har en ekonomisk livslängd på högst tre år eller om värdet understiger ett halvt prisbasbelopp.

Mer information om avdrag för värdeminskning finns hos Skatteverket

Utgift för lokal

Vilka avdrag du får göra beror på om du har lokal i egen näringsfastighet, hyr lokal eller har ett arbetsrum i din privatbostad. Reglerna är olika för olika företagsformer.

Mer information om utgifter för lokal i enskild näringsverksamhet finns hos Skatteverket