Tillgänglighetsredogörelse
Här hittar du tillgänglighetsredogörelser för vår webbplats och tjänsterna på verksamt.se. Vi arbetar ständigt för att öka tillgängligheten på webbplatsen. Vårt mål är att all information och alla tjänster ska kunna användas av alla.
Den här sidan beskriver hur du kan rapportera brister till oss, hur tjänsterna uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service och eventuella kända tillgänglighetsproblem.
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Eller ring Bolagsverket på 0771-670 670.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.
Anmäl bristande tillgänglighet hos Myndigheten för digital förvaltning
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Webbplatsen
Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket står bakom den här webbplatsen, som delvis är förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- Det förekommer enstaka engelska ord i texter även på den svenska sidan. Dessa ord läses upp med svenskt uttal, även om du har engelska som språk installerat på din skärmläsare.
- Länkar som hjälper dig att hitta i en text på sidan ligger inte placerade i en lista.
- Vissa länkar har långa texter och tar lång tid att läsa upp.
- Om du använder sökfunktionen för att söka efter tjänster och inte får någon träff, så får du inte någon information om det.
Problem vid användning med nedsatt motorisk förmåga
- Om du styr gränssnittet med tangentbord på mindre skärmar, exempelvis mobiltelefon eller surfplatta, kan du få fokus på exempelvis knappar och länkar som döljs bakom annat innehåll såsom menyn i botten av skärmen.
Generellt
- Det är inte möjligt att byta språk på webbplatsen med exempelvis tangentbord eller skärmläsare.
- Om du öppnar menyn på en liten skärm med tangentbord eller skärmläsare kan du få fokus på det innehåll som visas bakom menyn.
Så har vi testat webbplatsen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av webbplatsen.
Senaste bedömningen gjordes 18 mars 2024.
Webbplatsen publicerades den 20 februari 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 18 mars 2024.
Bolagsverket står bakom Mina sidor, som delvis är förenliga med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- Det förmedlas inte alltid med skärmläsare att ett område kan fällas ut och stängas ihop, och om området är utfällt eller stängt.
- Knapparna för att ändra uppgifter är inte sammankopplade till vad det är du ändrar, vilket kan göra det otydligt.
- Det förekommer att flervalsknappar inte är korrekt grupperade med en gemensam rubrik.
Generellt
- När det öppnas ett nytt fönster på sidan med nytt innehåll, så får du som använder hjälpmedel inte direkt fokus på det nya innehållet.
- Du som använder hjälpmedel som tangentbordsstyrning eller skärmläsare kan uppleva att navigationen mellan huvudinnehållet och det nya fönstret på sidan inte är logisk.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes 14 januari 2025.
Tjänsten publicerades den 19 juni 2023.
Redogörelsen uppdaterades senast den 14 januari 2025.
Registrera företag eller förening
Bolagsverkets tjänst Registrera aktiebolag är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- Det förekommer att information som visas visuellt inte förmedlas med skärmläsare, exempelvis felmeddelandet ”Rätta till” som visas när du lagt till en person och något har blivit fel.
- Länkade felmeddelanden fungerar inte när formulärsfälten är dolda i ett formulär som är stängt och inte öppnas förrän du som användare klickar på personkortet för att ändra uppgifterna.
- Fokusordningen är inte alltid logisk.
- Läsordningen är inte alltid logisk, exempelvis när du ska hantera innehållet under ”Läs mer” som finns i anslutning till flera områden.
- Det förmedlas inte alltid till dig som använder skärmläsare att ett område kan fällas ut och stängas ihop, och om området är utfällt eller stängt.
- Det förekommer att envalsknappar inte är korrekt grupperade vilket innebär att knapparna inte kan kontrolleras som förväntat med hjälpmedel.
- Knappars funktioner är inte alltid tillräckligt tydligt beskrivna.
- Det förekommer fel i HTML-koden som kan innebära problem för dig som använder skärmläsare.
- Det är inte alltid tydligt om länkar öppnas i ett nytt fönster eller inte.
- Det finns rubriker som inte är korrekt kodade som rubriker.
- Logotypen som berättar vilken webbplats du befinner dig på är dold för dig som använder skärmläsare.
Problem vid användning med nedsatt färgseende
- Det förekommer att fokusmarkeringen kring klickbara objekt inte alltid mäter tillräckliga kontraster mot sidans bakgrundsfärg.
Problem vid användning utan röstförmåga
- Det förekommer knappar med synlig text som inte stämmer överens med det namn knappen förmedlar till hjälpmedel.
Problem vid användning med nedsatt finmotorik eller styrka
- Det förekommer innehåll som endast visas vid navigering med muspekare.
Generellt
- Det framgår inte vilket format som krävs vid inmatning av personnummer/samordningsnummer.
Vi jobbar kontinuerligt med att åtgärda det innehåll som inte är tillgängligt.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 30 maj 2023.
Tjänsten publicerades den 19 juni 2023.
Redogörelsen uppdaterades senast den 12 februari 2025.
Bolagsverkets tjänst Registrera bostadsrättsförening är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- När du fyller i en del av ett formulär som innehåller en-eller flervalsknappar och det uppstår ett fel, så presenterar inte din skärmläsare felet när du får fokus på knappvalsalternativen.
- Listan för att välja bland annat styrelsens säte och land går inte att använda med skärmläsare.
- Fel på fält kommer inte att presenteras av din skärmläsare när du får fokus på fältet. Detta gäller för VoiceOver på iPhone och Mac.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 5 december 2024.
Tjänsten publicerades den 6 december 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 12 februari 2025.
Bolagsverkets tjänst Registrera ekonomisk förening är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- När du fyller i en del av ett formulär som innehåller en- eller flervalsknappar och det uppstår ett fel, så presenterar inte din skärmläsare felet när du får fokus på knappvalsalternativen.
- Listan för att välja bland annat styrelsens säte och land går inte att använda med skärmläsare.
- Fel på fält kommer inte att presenteras av din skärmläsare när du får fokus på fältet. Detta gäller för VoiceOver på iPhone och Mac.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 5 december 2024.
Tjänsten publicerades den 6 december 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 12 februari 2025.
Bolagsverkets tjänst Skydda företagsnamn för enskild näringsverksamhet är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- När du ska lämna uppgifter om exempelvis land eller län, så gör du det i en utfällbar lista. Beroende på vilken enhet och skärmläsare du använder så kan upplevelsen vara varierad. I vissa fall kan du inte få fokus på den utfällbara listan, och i vissa fall presenteras inte valen i listan med din skärmläsare. Problemet är störst på mobila enheter.
Problem vid användning med nedsatt färgseende
- När du fyller i formuläret kan det uppstå fel. Det är sådant som du måste rätta till för att kunna skicka in anmälan. I andra fall så tipsar vi dig om att det kan finnas uppgifter att se över. Ett exempel på det är felstavade ord. Båda dessa typer av meddelanden visas exempelvis under respektive fält. Det enda som särskiljer dem åt visuellt är färg, vilket kan bli utmanande för dig som har svårt att särskilja färger ifrån varandra.
- Vi har gjort vårat bästa för att du som använder tjänsten med hjälpmedel ska få fokus på relevanta knappar, fält och annat innehåll i tjänsten beroende på vad du gör i tjänsten. Vi vet dock att det fortfarande finns brister med fokushanteringen.
- Autokomplettering hjälper dig att fylla i uppgifter om dig själv, exempelvis namn och e-postadress. I och med att du som använder tjänsten oftast fyller i information om andra personer i ditt företag, så har vi valt att inte använda autokomplettering i tjänsten.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 12 februari 2025.
E-tjänsten publicerades den 26 februari 2025.
Redogörelsen uppdaterades senast den 26 februari 2025.
Verktyg som hjälper dig i företagandet
Tillväxtverkets tjänst Checklistor är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- Saknas fokusplacering när nytt innehåll presenteras, det gäller för sidorna Vet ej, Skapa checklista och Uppdatera dina svar.
- I checklistan så är det otydligt vad vissa knappar har för funktion, saknas beskrivning.
- Kortkomponenten som används i checklistan saknar beskrivning för knappar och olika status som kortet kan ha, har även brister i fokusflödet.
- Dropdown komponenten har brister när användaren ska göra val i en lista, går inte att göra val med piltangenterna.
- När Merknappen i checklistan aktiveras så öppnas en modal, men användaren får inte återkoppling om att modalen är öppen, då fokusplacering saknas.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 3 oktober 2024.
Tjänsten publicerades den 24 oktober 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 12 februari 2025.
Bolagsverkets, Skatteverkets och Tillväxtverkets gemensamma tjänst Fakturahjälpen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- Belopp att fakturera laddas in på sidan när du fyller i uppgifter om din produkt eller tjänst. Det nya innehållet läses inte upp för dig som använder skärmläsare i direkt anslutning till att det visas visuellt.
- Det förekommer att knappar läses upp felaktigt som "Tom".
- Vissa länkar har långa texter och tar lång tid att läsa upp
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 14 februari 2025.
Webbplatsen publicerades den 20 februari 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 14 januari 2025.
Tillväxtverkets tjänst Hitta rådgivning och finansiering är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Problem vid användning utan synförmåga
- I sidomenyn som öppnas när du klickar på exempelvis knapparna under "Filtrera ditt resultat", kan labeln för kryssrutorna upprepas flera gånger när du navigerar med pil.
- Informationen som visas i listningen innehåller ibland en länk i rubriken. Vid tabbning kan du som använder skärmläsare missa information om andra typer av erbjudanden som inte har en länk.
- När du har klickat på knappen "Visa fler", flyttas fokus till den första träffen i listningen, vilket kan skapa förvirring.
Generellt
Tjänsten finns inte tillgänglig på andra språk än svenska.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 4 juni 2025.
Tjänsten publicerades den 9 juni 2025.
Redogörelsen uppdaterades senast den 4 juni 2025.
Tillväxtverkets tjänst Hitta tillstånd är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- Funktionen för att välja plats kan upplevas svår att använda.
- När du har valt en plats får du som använder skärmläsare ingen bekräftelse på ditt val.
- När du har valt en plats presenteras den valda platsen på knappen, men det framgår inte att du du kan ändra ditt val genom att aktivera den knappen.
Generellt
- När nytt innehåll laddas in ovanpå huvudinnehållet, får du inte direkt fokus på det nya som har laddats in. Du har fortfarande fokus på huvudinnehållet när du använder piltangenterna.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 30 januari 2025.
Tjänsten publicerades den 20 februari 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 31 januari 2025.
Bolagsverkets tjänst Hjälp att välja företagsnamn är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- Fokus landar inte som det ska på i hela tjänsten. Fokus ligger kvar på en knapp som aktiverade ett nytt innehåll.
- Knappars funktioner är inte alltid tillräckligt tydligt beskrivna.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 18 december 2024.
Tjänsten publicerades den 19 december 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 12 februari 2025.
Bolagsverkets, Skatteverkets och Tillväxtverkets gemensamma tjänst är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- När du fyller i fälten är det inte tydligt vilken månad det avser.
- Fält från månad två och framåt saknar en ledtext som beskriver vad du ska fylla i.
Generellt
- Möjligheten att öka och minska belopp med piltangenterna fungerar inte.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 12 februari 2025.
Tjänsten publicerades den 20 februari 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 12 februari 2025.
Bolagsverkets, Skatteverkets och Tillväxtverkets gemensamma tjänst Resultatbudget är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- Vissa rubriker i formulär inte går att läsa med din skärmläsare.
- Resultatet laddas in dynamiskt på sidan när du fyller i uppgifterna. Resultatet läses upp för dig som använder skärmläsare, men det är onödigt mycket som läses in varje gång du fyller i nya uppgifter.
Generellt
- Möjligheten att öka och minska antal eller belopp med piltangenterna fungerar inte.
- Fokusordningen är inte alltid logisk.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 14 februari 2024.
Webbplatsen publicerades den 20 februari 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 12 februari 2025.
Bolagsverkets, Skatteverkets och Tillväxtverkets gemensamma tjänst Räkna ut vad en anställd kostar är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- Den totala kostnaden laddas in dynamiskt på sidan när du fyller i den anställdes uppgifter. I vissa fall läses inte det nya innehållet upp för dig som använder skärmläsare. I andra fall läses allt innehåll i den detaljerade uträkning upp, vilket tar lång tid att läsa upp.
- Den detaljerade uträkningen är inte korrekt kodat som en lista.
- Den detaljerade uträkningen innehåller avgränsare som ett visuellt stöd. Dessa läses upp för dig som använder skärmläsare och kan störa uppläsningen.
- Vissa länkar har långa texter som tar lång tid att läsa upp
Problem vid användning med nedsatt motorisk förmåga
- Knappen för att öppna kalendern när du ska ange ett datum saknar en fokusmarkering, vilket gör det svårt att veta när du har fokus på knappen.
Generellt
- Ledtexten som beskriver vad det är du ska ange i ett datumfält syns inte längre när du börjar skriva i fältet.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 14 februari 2024.
Webbplatsen publicerades den 20 februari 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 12 februari 2025.
Hantera din verksamhet
Bolagsverkets tjänst Anmäla egen avgång är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning med nedsatt färgseende
- Kontrasterna mellan aktiv och inaktiv kryssknapp har för låga kontraster, vilket kan göra det svårt att uppfatta skillnaden mellan knapparnas tillstånd.
Generellt
- Autokomplettering hjälper dig att fylla i uppgifter om dig själv, exempelvis namn och e-postadress. I och med att du som använder tjänsten oftast fyller i information om andra personer i ditt företag, så har vi valt att inte använda autokomplettering i tjänsten.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 11 juni 2025.
Tjänsten publicerades den 13 juni 2025.
Redogörelsen uppdaterades senast den 11 juni 2025.
Bolagsverkets tjänst Anmäla vinstutdelning är förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 23 oktober 2025.
E-tjänsten publicerades den 23 oktober 2025.
Redogörelsen uppdaterades senast den 23 oktober 2025.
SCB:s tjänst Uppdatera SNI till ny version är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- Windows skärmläsare hoppar felaktigt till sidans topp när man navigerar till interna ankarlänkar. Detta gäller för Chromiumbaserade webbläsare, som Edge och Chrome.
Generellt
- Vid tangentbordsnavigering fungerar inte "backspace" som genväg för att navigera bakåt.
Vi jobbar kontinuerligt med att åtgärda det innehåll som inte är tillgängligt.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 18 november 2024.
Tjänsten publicerades den 27 januari 2025.
Redogörelsen uppdaterades senast den 18 november 2024.
SCB:s tjänst Ändra uppgifter om arbetsställen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- Windows skärmläsare hoppar felaktigt till sidans topp när man tabbar in till ett datumfält. Detta gäller för Google Chrome.
Generellt
- Vid tangentbordsnavigering fungerar inte 'backspace' som genväg för att navigera bakåt.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 17 mars 2025.
Tjänsten publicerades den 24 mars 2025.
Redogörelsen uppdaterades senast den 17 mars 2025.
Bolagsverkets tjänst Ändra bostadsrättsförening är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- Det förekommer knappar som inte har någon visuell text, då ser vi till att knappens syfte ändå framgår för dig som använder skärmläsare. Vissa knappars syfte är inte alltid tydligt. Exempelvis har knappen namnet "Ändra", men det är inte tydligt vad du ändrar.
- Det förekommer att rubriker inte alltid följer en logisk ordning.
- När du lägger till ett datum för adressändring och sparar det, så visas datumet som ett kort. Skärmläsaren läser då inte upp datumet.
- När du öppnar en modal, exempelvis när du ska dela ut till någon ska ska skriva under anmälan, så saknar den modalen ett beskrivnade namn.
Generellt
- Vi försöker att hantera fokus när du använder tjänsten. Exempelvis när du lägger till, tar bort eller sparar uppgifter. Detta fungerar inte alltid som det är tänkt.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 24 september 2025.
Tjänsten publicerades den 4 september 2025.
Redogörelsen uppdaterades senast den 31 oktober 2025.
Bolagsverkets tjänst Ändra ekonomisk förening är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- Det förekommer knappar som inte har någon visuell text, då ser vi till att knappens syfte ändå framgår för dig som använder skärmläsare. Vissa knappars syfte är inte alltid tydligt. Exempelvis har knappen namnet "Ändra", men det är inte tydligt vad du ändrar.
- Det förekommer att rubriker inte alltid följer en logisk ordning.
- När du lägger till ett datum för adressändring och sparar det, så visas datumet som ett kort. Skärmläsaren läser då inte upp datumet.
- När du öppnar en modal, exempelvis när du ska dela ut till någon ska ska skriva under anmälan, så saknar den modalen ett beskrivnade namn.
Generellt
- Vi försöker att hantera fokus när du använder tjänsten. Exempelvis när du lägger till, tar bort eller sparar uppgifter. Detta fungerar inte alltid som det är tänkt.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 24 september 2025.
Tjänsten publicerades den 4 september 2025.
Redogörelsen uppdaterades senast den 31 oktober 2025.
Övriga tjänster
Bolagsverkets, Skatteverkets och Tillväxtverkets tjänst Kontaktpunkten för tjänsteföretag är förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Så har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 14 februari 2024.
Tjänsten publicerades den 20 februari 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 12 februari 2025.
Skatteverket står bakom tjänster för att registrera, ändra och avregistrera F-skatt, moms, arbetsgivare och SNI-koder, registrera och avregistrera enskild näringsverksamhet samt registrera för punktskatt, som är delvis förenliga med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga och användning av skärmläsare
- Fokusordningen är i flera fall felaktig eller ologisk.
- Tabeller och listors längd anges ibland inte alls, och ibland anges en rad för mycket.
- När nya rutor fälls ut eller fälls ihop, exempelvis när du redigerar en delägare i en lista, kan du hoppa över text utan att märka det på grund av att fokus förflyttas till en knapp eller ett fält.
- Vissa formulärfält saknar beskrivning som läses upp automatiskt.
- Person och organisationsnummer läses upp på ett felaktigt format, vilket gör det svårt att förstå vad det handlar om för nummer.
- I formuläret följer rubrikerna inte en konsekvent hierarkisk ordning.
- Skärmläsare läser upp datumfält på ett sådant komplicerat sätt att det är svårt att inse att det är ett datumfält och det är svårt att mata in och kontrollera det du har matat in.
- Flera element läses upp dubbelt, exempelvis alternativen i flervalsfrågor.
- Element som är dolda för seende läses upp, exempelvis ikonen som visar att ett avsnitt är klart eller aktivt.
- Det är svårt att ta del av majoriteten av hjälptexter, eftersom i-knappen inte är ett självständigt element och texten inte är klickbar.
- Den kopia av kvittensen som går att ladda ner som PDF kan vara felaktigt gjord för att fungera med skärmläsare.
Problem vid användning med nedsatt syn
- Rutor som används för att gruppera innehåll har låg kontrast mot bakgrunden.
- Om du ska ansöka om energiskatt på el och använder förstoring för att läsa presenteras ett fält felaktigt. När du ska ange installerad effekt för anläggningar går det bara att läsa de första två eller tre tecknen som har fyllts i.
Problem vid användning med nedsatt färgseende
- Rutor som används för att gruppera innehåll har låg kontrast mot bakgrunden.
Problem vid användning med liten skärm
- Sidan skrollar inte alltid automatiskt när element visas eller döljs, vilket gör att man kan tappa orienteringen.
- För dig som firmatecknare kan det vara svårt att se var du ska skriva under, och få översikt över vem som redan har skrivit under.
- Om du använder telefonen i landskapsläge är ytan som man kan läsa och skrolla ibland mycket liten på grund av menyrader och fasta element som ligger i toppen eller botten av sidan.
Problem vid användning med nedsatt finmotorik eller styrka samt för tangentbordsanvändare
- I undantagsfall saknas fokusmarkör på knappar och länkar.
- Fokusordningen är i flera fall inte som förväntat när man navigerar in och ut ur dialogfönster.
- Om du ska ansöka om energiskatt på el finns en lista där du ska lägga till anläggningar. Det går att lägga till anläggningar med tangentbord,
men inte ta bort dem för att knappen saknas i fokusordningen.
Problem vid användning med kognitiv nedsättning
- Det är inte tydligt vilka fält som är obligatoriska och inte.
- Det är svårt att få översikt över hur många steg formuläret innehåller och hur stor del av formuläret som är färdigifyllt.
- Rubrikerna är inte tydligt hierarkiskt ordnade. Rubrikstorlekarna är inte konsekventa.
- Några av rubrikerna och frågorna är ospecifika.
- Du förväntas i flera frågor ta del av långa texter för att ta reda på vilka svarsalternativ du inte kan välja, istället för att det indikeras vid alternativet.
- Frågorna är inte formulerade utifrån användarens situation, alltså omständigheterna i företaget. Frågorna är ställda utifrån hur Skatteverket
hanterar olika registreringar. - Den kopia av kvittensen som går att ladda ner som PDF har ett obegripligt namn.
- Stora knappar används istället för länkar som leder till utökad information, vilket gör att du kan få uppfattningen att det är en del av det
primära flödet.
Generellt
- Det går inte att navigera fram och tillbaka mellan avsnitten i formuläret, trots att utseendet på sidan kan få dig att förvänta dig det. Du måste gå framåt i ordning, du kan inte hoppa över avsnitt.
- Den kopia av kvittensen som går att ladda ner som PDF kan vara svår att läsa med hjälpmedel.
Vår ambition är att ha åtgärdat de kända bristerna senast 2025-12-31.
Så har vi testat tjänsterna
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsterna. Vi har använt den mall som följer Skatteverkets rutiner enligt Skatteverkets forum för digital tillgänglighet.
Senaste bedömningen gjordes den 31 oktober 2024.
E-tjänsten publicerades den 7 november 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 31 oktober 2024.
Bolagsverkets tjänst Skicka in anmälan som pdf är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Problem vid användning utan synförmåga
- Felmeddelanden för vissa formulärsfält blir inte upplästa
- Det är inte tydligt för dig som använder skärmläsare att nytt innehållet i nästa steg visas efter att du har genomfört tidigare steg
- Information om genomförda och kvarstående steg kommuniceras inte till dig som använder skärmläsare
- Det saknas ett samlat felmeddelande på formulärets topp som förmedlar alla fel som uppstått, vilket även innebär svårigheter för dig att veta att något har blivit fel
- Fel som uppstår i anslutning till uppladdning av filer eller när du hämtar företagsnamn förmedlas inte automatiskt till dig som använder skärmläsare
- Bekräftelse på att en fil har laddats upp förmedlas inte till dig som använder skärmläsare
- Det förekommer att knappars funktioner inte är tillräckligt väl beskriva. Exempelvis förmedlar inte knapparna som tar bort uppladdade filer vilken av dina filer det är du tar bort. Två ytterligare exempel är knappen för att ändra vilket företag anmälan gäller för och knapparna för att bekräfta om du vill avbryta anmälan eller inte
- Statusförändringar, såsom när ett företagsnamn har laddas in på sidan, presenteras inte för dig som använder skärmläsare
- Det förekommer att knappar inte är korrekt kodade som knappar
- Funktioner för att avbryta hela anmälan ligger placerad på oväntade ställen i tjänsten, och det är inte tydligt vad det är du avbryter
- Det framgår inte vilket format som krävs vid inmatning av organisationsnummer
- Logotypen som berättar vilken webbplats du befinner dig på är dold för dig som använder skärmläsare.
Användning med nedsatt kognition
- Inmatningsfält saknar information som webbläsaren kan använda för att göra det lättare att fylla i fälten
- Felmeddelanden ger bristande hjälp om hur du ska komma vidare.
Så har vi testat webbplatsen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
Senaste bedömningen gjordes den 30 maj 2023.
Tjänsten publicerades den 19 juni 2023.
Redogörelsen uppdaterades senast den 12 februari 2025.
Vi designar och utvecklar nya tjänster för att förbättra användarupplevelsen. Vi förväntar oss vara klara i juni 2026. För att ta del av tillgänglighetsredogörelser för de tjänster som fortfarande finns kvar i den tidigare versionen av verksamt.se hänvisar vi dig till bolagsverket.se. Där kan du läsa redogörelse för:
- Ändra enskild näringsverksamhet
- Registrera handelsbolag och kommanditbolag
- Ändra handelsbolag och kommanditbolag
- Anmäla egen avgång aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag och enskild näringsverksamhet.
Sidan blev senast uppdaterad:
Ansvarig: Tillväxtverket