Gå till huvudinnehåll
Verksamt logotyp

Tillgänglighetsredogörelse för Skatteverkets e-tjänster på verksamt.se

Skatteverket står bakom e-tjänster för att registrera, ändra och avregistrera F-skatt, moms, arbetsgivare och SNI-koder, registrera och avregistrera enskild näringsverksamhet samt registrera för punktskatt. Den här sidan beskriver hur tjänsterna uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är e-tjänsten?

Vi är medvetna om att delar av e-tjänsten inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av e-tjänsten?

Om du behöver information om Skatteverkets e-tjänster angående företagsregistrering som inte är tillgängligt för dig, kan du meddela oss.

Du kan kontakta oss på följande sätt:

Rapportera brister i e-tjänstens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra e-tjänstens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Meddela oss om du inte kan ta del av tjänsterna på verksamt.se

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital
förvaltning.

Anmäl bristande innehåll till Myndigheten för digital förvaltning

Teknisk information om e-tjänstens tillgänglighet

Den här tjänsten är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Problem vid användning utan synförmåga och användning av skärmläsare

  • Fokusordningen är i flera fall felaktig eller ologisk.
  • Tabeller och listors längd anges ibland inte alls, och ibland anges en rad för mycket.
  • När nya rutor fälls ut eller fälls ihop, exempelvis när du redigerar en delägare i en lista, kan du hoppa över text utan att märka det på grund av att fokus förflyttas till en knapp eller ett fält.
  • Vissa formulärfält saknar beskrivning som läses upp automatiskt.
  • Person och organisationsnummer läses upp på ett felaktigt format, vilket gör det svårt att förstå vad det handlar om för nummer.
  • I formuläret följer rubrikerna inte en konsekvent hierarkisk ordning.
  • Skärmläsare läser upp datumfält på ett sådant komplicerat sätt att det är svårt att inse att det är ett datumfält och det är svårt att mata in och kontrollera det du har matat in.
  • Flera element läses upp dubbelt, exempelvis alternativen i flervalsfrågor.
  • Element som är dolda för seende läses upp, exempelvis ikonen som visar att ett avsnitt är klart eller aktivt.
  • Det är svårt att ta del av majoriteten av hjälptexter, eftersom i-knappen inte är ett självständigt element och texten inte är klickbar.
  • Den kopia av kvittensen som går att ladda ner som PDF kan vara felaktigt gjord för att fungera med skärmläsare.

Problem vid användning med nedsatt syn

  • Rutor som används för att gruppera innehåll har låg kontrast mot bakgrunden.
  • Om du ska ansöka om energiskatt på el och använder förstoring för att läsa presenteras ett fält felaktigt. När du ska ange installerad effekt
    för anläggningar går det bara att läsa de första två eller tre tecknen som har fyllts i.

Problem vid användning med nedsatt färgseende

  • Rutor som används för att gruppera innehåll har låg kontrast mot bakgrunden.

Problem vid användning med liten skärm

  • Sidan skrollar inte alltid automatiskt när element visas eller döljs, vilket gör att man kan tappa orienteringen.
  • För dig som firmatecknare kan det vara svårt att se var du ska skriva under, och få översikt över vem som redan har skrivit under.
  • Om du använder telefonen i landskapsläge är ytan som man kan läsa och skrolla ibland mycket liten på grund av menyrader och fasta element som ligger i toppen eller botten av sidan.

Problem vid användning med nedsatt finmotorik eller styrka samt för tangentbordsanvändare

  • I undantagsfall saknas fokusmarkör på knappar och länkar.
  • Fokusordningen är i flera fall inte som förväntat när man navigerar in och ut ur dialogfönster.
  • Om du ska ansöka om energiskatt på el finns en lista där du ska lägga till anläggningar. Det går att lägga till anläggningar med tangentbord,
    men inte ta bort dem för att knappen saknas i fokusordningen.

Problem vid användning med kognitiv nedsättning

  • Det är inte tydligt vilka fält som är obligatoriska och inte.
  • Det är svårt att få översikt över hur många steg formuläret innehåller och hur stor del av formuläret som är färdigifyllt.
  • Rubrikerna är inte tydligt hierarkiskt ordnade. Rubrikstorlekarna är inte konsekventa.
  • Några av rubrikerna och frågorna är ospecifika.
  • Du förväntas i flera frågor ta del av långa texter för att ta reda på vilka svarsalternativ du inte kan välja, istället för att det indikeras vid alternativet.
  • Frågorna är inte formulerade utifrån användarens situation, alltså omständigheterna i företaget. Frågorna är ställda utifrån hur Skatteverket
    hanterar olika registreringar.
  • Den kopia av kvittensen som går att ladda ner som PDF har ett obegripligt namn.
  • Stora knappar används istället för länkar som leder till utökad information, vilket gör att du kan få uppfattningen att det är en del av det
    primära flödet.

Generellt

  • Det går inte att navigera fram och tillbaka mellan avsnitten i formuläret, trots att utseendet på sidan kan få dig att förvänta dig det. Du måste gå framåt i ordning, du kan inte hoppa över avsnitt.
  • Den kopia av kvittensen som går att ladda ner som PDF kan vara svår att läsa med hjälpmedel.

Vår ambition är att ha åtgärdat de kända bristerna senast 2025-12-31.

Så har vi testat e-tjänsten

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten. Vi har använt den mall som följer Skatteverkets rutiner enligt Skatteverkets forum för digital tillgänglighet.

  • Senaste bedömningen gjordes den 2024-10-31.
  • E-tjänsten publicerades den 2024-11-07.
  • Redogörelsen uppdaterades senast den 2024-10-31.