Marknadsföring av ditt företag
Bra marknadsföring hjälper dig att skaffa kunder till ditt företag och även att bygga starka relationer. Tänk på att utforma din marknadsföring klart och tydligt!
Hitta på sidan
Innan du börjar marknadsföra ditt företag är det bra att ta reda på mer om dina förutsättningar. Du kan till exempel göra marknadsundersökningar för att få veta vilka dina kunder är och hur du bäst löser deras problem, omvärldsbevaka olika branscher, och undersöka hur dina främsta konkurrenter gör. Om du är osäker på hur du ska nå ut med ditt budskap eller vilken kanal som lämpar sig bäst för ditt företag kan du kontakta en företagsrådgivare.
Kostnadsfri rådgivning hos Nyföretagarcentrum
Var tydlig i din marknadsföring
All din marknadsföring ska följa marknadsföringslagen och du måste utforma den så att det tydligt framgår att det är fråga om just marknadsföring och inte information, fakta eller annat. Det måste också framgå vem som ansvarar för marknadsföringen och den får inte vara vilseledande. Syftet med marknadsföringslagen är att motverka vilseledande och aggressiv marknadsföring.
Vilseledande marknadsföring
Marknadsföringen är vilseledande om den inte innehåller viktig information, ger felaktig information eller om informationen är otydlig. Det kan också vara fråga om vilseledande marknadsföring om den viktiga informationen har lämnats på ett oklart, obegripligt, tvetydigt eller annat olämpligt sätt.
Fler och fler företag kommunicerar sitt hållbarhetsarbete. Där är det viktigt att du har fog för dina påståenden. Du ska alltså kunna förklara hur en produkt är ”klimatsmart” om ditt företag påstår detta i sin kommunikation.
Information som du måste ha i din marknadsföring
Marknadsföringslagen innehåller krav på hur marknadsföringen får se ut och vilken information den måste innehålla. Informationskravet innebär att du ska lämna information i din marknadsföring som kan ha särskild betydelse för en konsument, till exempel information om produktens innehåll, egenskaper och pris. Lagen innehåller ingen fullständig uppräkning utan det är upp till dig att göra en egen bedömning.
Det finns även mer detaljerade regler om informationsskyldigheten i andra lagar, bland annat:
Förbjudna marknadsföringsmetoder i Svarta listan
I marknadsföringslagen finns en så kallad svart lista med 31 förbjudna marknadsföringsmetoder.
Förbjudna marknadsföringsmetoder på Riksdagens webbplats
Den som bryter mot något av de 31 förbuden riskerar att få betala en marknadsstörningsavgift på mellan 5 000 kronor och 5 miljoner kronor.
Om du inte följer lagen
Om din marknadsföring bryter mot lagen kan Konsumentverket kontakta dig om att du behöver ändra den, så marknadsföringen stämmer överens med lagens bestämmelser. Om du inte frivilligt ändrar den, kan Konsumentombudsmannen vända sig till Patent- och marknadsdomstolen om ni inte kommer överens. Domstolen kan förbjuda dig att fortsätta med din marknadsföring eller ålägga dig att lämna viss information i din marknadsföring.