Så skriver du en affärsplan
Att skriva en affärsplan hjälper dig att utveckla din affärsidé och sätta upp mål för ditt företag. Affärsplanen kan du också använda för att sälja in din idé till investerare, leverantörer, banker och andra intresserade.
Affärsplanens innehåll och mallar
Affärsplanen är ett dokument som beskriver företaget så att andra enkelt förstår företagets idé och vilka som står bakom företaget. Dokumentet kan se ut på flera olika sätt men brukar alltid innehålla delar om företagets idé, kunder och affärsmodell.
Det finns flera färdiga mallar och tjänster att utgå ifrån när du gör din affärsplan. Här hittar du länkar till Nyföretagarcentrums e-tjänst för att göra affärsplaner och till Almis mallar för affärsplaner. En cirkulär affärsmodell skapar mer värde genom att utnyttja resurser mer effektivt.
Om du ska göra en affärsplan kan du få bra hjälp av våra räkneverktyg. Du kan bland annat göra en resultatbudget och räkna ut hur mycket du måste sälja för att täcka dina kostnader och gå med vinst.
Se affärsplanen som ett levande dokument
Ofta kan ett företags idé förändras och utvecklas under tiden företaget är igång. Det är bra att gå tillbaka och uppdatera sin affärsplan utifrån hur företaget och omvärlden utvecklas.
Olika typer av affärsplaner
En affärsplan kan se ut på flera olika sätt. Vilken som passar just ditt företag kan variera utifrån din företagsidé eller hur du vill kunna presentera ditt företag.
Att skapa en affärsplan är inte obligatoriskt för företagare, men det är en bra hjälp för dig inför företagsstarten.
Skillnaden mellan affärsplan och marknadsplan
Både affärsplanen och marknadsplanen handlar om hur du ska få företaget att växa, så därför kan de överlappa varandra i vissa delar. Skillnaden mellan planerna är att affärsplanen ger en översikt av hela företaget och dess mål, medan marknadsplanen fördjupar sig i just marknadsföringen.
Så här kompletterar planerna varandra:
- Affärsplanen ger en bredare översikt av företaget och dess mål. Den tar upp affärsidé, produkt eller tjänsteutbud, marknadsanalys, organisationsstruktur, ekonomi, finansieringsbehov och marknadsföring. Det är en helhetsplan för hur företaget ska starta och utvecklas.
- Marknadsplanen går på djupet i frågor kring hur företaget ska nå sina kunder, vilka strategier som ska användas, och vilka resurser som krävs för att genomföra marknadsföringsstrategin.
Undvik upprepningar
För att undvika upprepningar kan du exempelvis hålla marknadsföringsavsnittet i affärsplanen kort och sammanfattande, och sedan hänvisa till marknadsplanen för en mer detaljerad genomgång.
Behöver du hjälp med din affärsplan?
Många organisationer erbjuder kostnadsfri hjälp med att komma igång med ditt företag.