Gå till huvudinnehåll

Så skriver du en affärsplan

Att skriva en affärsplan hjälper dig att utveckla din affärsidé och sätta upp mål för ditt företag. Affärsplanen kan du också använda för att sälja in din idé till investerare, leverantörer, banker och andra intresserade.

Affärsplanens innehåll och mallar

Affärsplanen är ett dokument som beskriver företaget så att andra enkelt förstår företagets idé och vilka som står bakom företaget. Dokumentet kan se ut på flera olika sätt men brukar alltid innehålla delar om företagets idé, kunder och affärsmodell.

Det finns flera färdiga mallar och tjänster att utgå ifrån när du gör din affärsplan. Här hittar du länkar till Nyföretagarcentrums e-tjänst för att göra affärsplaner och till Almis mallar för affärsplaner. En cirkulär affärsmodell skapar mer värde genom att utnyttja resurser mer effektivt.

Om du ska göra en ny affärsplan kan du få bra hjälp av våra räkneverktyg. Du kan bland annat göra en resultatbudget och räkna ut hur mycket du måste sälja för att täcka dina kostnader och gå med vinst.

Gör en budget

Se affärsplanen som ett levande dokument

Ofta kan ett företags idé förändras och utvecklas under tiden företaget är igång. Det är bra att gå tillbaka och uppdatera sin affärsplan utifrån hur företaget och omvärlden utvecklas.

En affärsplan kan se ut på flera olika sätt. Vilken som passar just ditt företag kan variera utifrån din företagsidé eller hur du vill kunna presentera ditt företag.

Att skapa en affärsplan är inte obligatoriskt för företagare, men det är en bra hjälp för dig inför företagsstarten.

En marknadsplan är den del av affärsplanen där du planerar för hur företaget ska marknadsföras och locka kunder. Marknadsplanen kan vara kort eller lång och sträcka sig över det närmsta året eller längre tid. Precis som med den övriga affärsplanen är det bra att ibland uppdatera marknadsplanen.

Marknadsplanen kan innehålla nedanstående.

Affärsidé

Vad säljer företaget och till vem? Varför ska kunden välja mitt företag?

Nuläge

Vilka är mina kunder? Vilka är mina konkurrenter? Vad gör de bra och mindre bra?

Mål

Vart ska företaget? Målen kan vara både kortsiktiga delmål och företagets långsiktiga mål.

Strategi och handlingsplan

Hur gör jag konkret för att nå företagets mål? Strategin ska gälla för en längre tid och handlingsplanen för kortare perioder, exempelvis när en produkt ska lanseras och hur reklamen ska se ut.

Uppföljning

Hur har det gått? Följ upp om företagets mål har uppnåtts - vad fungerade och vad fungerade mindre bra?

Behöver du hjälp med din affärsplan?

Många organisationer erbjuder kostnadsfri hjälp med att komma igång med ditt företag.

Hitta rådgivning och finansiering