Nu slipper du spara papperskvitton
Bokföringslagen uppdateras och kravet på att spara papperskvitton slopas. Det beslutade riksdagen den 22 maj.
Bokföringslagen moderniseras för att anpassas till den digitala utvecklingen. I praktiken innebär riksdagens beslut att till exempel kvitton och fakturor som du har digitaliserat inte längre behöver sparas i pappersform. När du har skannat in ett papperskvitto i ditt bokföringsprogram kan du alltså slänga det.
Ändringen ska göra det enklare för dig som har företag, genom att minska både administration och kostnader. Exakt hur den nya lagen ska tolkas får vi veta i september när Bokföringsnämndens kompletterande regler varit ute på remiss, men några saker vet vi redan nu:
- Precis som tidigare måste du se till att räkenskapsinformationen inte riskerar att förändras eller försvinna när du digitaliserar den.
- Du måste fortfarande spara informationen i sju år.
- Ändringen gäller retroaktivt. Du får alltså kasta kvitton, fakturor och andra handlingar som du har digitaliserat vid ett tidigare tillfälle.
De nya reglerna började gälla den 1 juli 2024.
På Bokföringsnämndens webbplats kan du läsa mer om de ändrade reglerna