Lagar inom konsumenträtt
När du säljer varor och tjänster till konsumenter omfattas du av reglerna i konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Bedriver du distanshandel eller e-handel omfattas du också av lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, samt e-handelslagen. Du behöver också ha koll på avtalsvillkorslagen som reglerar användningen av standardvillkor i avtal med konsumenter. Lagarna är tvingande till konsumentens förmån. Det innebär att du inte får ge sämre villkor än de som står i lagen.
Hitta på sidan
Marknadsrätt hos Konsumentverket
Det finns flera lagar och regler som styr hur du som företagare får agera när du säljer varor eller tjänster. Utförligare information om om vad som gäller vid bland annat marknadsföring hittar du på Konsumentverkets företagarsidor.
För dig som säljer varor: konsumentköplagen
Konsumentköplagen (SFS 2022:260) gäller vid försäljning av varor, samt digitalt innehåll och digitala tjänster, som exempelvis e-böcker och streamingtjänster. Lagen gäller alla varor, även begagnade varor och varor som säljs till sänkt pris. Lagen reglerar också vad som gäller vid försenad leverans, fel på vara, pris och avbeställning.
För dig som säljer tjänster: konsumenttjänstlagen
Konsumenttjänstlagen (SFS 1985:716) gäller när du som företag utför tjänster åt en konsument. Lagen gäller vid arbete på lösa saker som till exempel bilar, kläder och mobiltelefoner. Den gäller också vid arbete på fast egendom, på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten, samt för förvaring av lösa saker. Det kan till exempel röra sig om husrenovering, målningsarbeten eller bygge av en brygga.
Det finns tjänster som inte omfattas av lagen, bland annat behandling av personer eller djur, tillverkning av saker eller transportuppdrag.
För dig som bedriver distanshandel: lagen om distansavtal och e-handelslagen
Bedriver du distanshandel eller e-handel omfattas du av lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, samt e-handelslagen.
Avtalsvillkorslagen
I avtalsvillkorslagen (SFS 1994:1512) finns det regler som syftar till att skydda konsumenter från oskäliga avtalsvillkor i avtal med företag. Lagen gäller avtalsvillkor som företag använder när de erbjuder varor och tjänster till konsumenter, och omfattar avtalsvillkor som konsumenten inte haft möjlighet att påverka (standardvillkor).
Prissänkningar - regler för företag
Det finns särskilda regler när du marknadsför prissänkningar. Om marknadsföringen ger intryck av att priset har sänkts ska även det tidigare priset för produkten anges. Det tidigare priset ska vara det lägsta pris som använts för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Mer information hittar du på Konsumentverkets företagarsidor.