Sälja andel i ekonomisk förening
Det är i föreningens stadgar det står om du får sälja din andel och till vem och när du kan träda ut ur föreningen.
Viktiga punkter vid försäljning av andel i ekonomisk förening
1. Köparen ansöker om medlemskap
Köparen av din andel måste ansöka om medlemskap i föreningen inom 6 månader. Om köparen inte ansöker om medlemskap eller nekas medlemskap anses säljaren ha begärt utträde istället för att ha sålt sin andel.
När en medlem avlider
När en medlem i en ekonomisk förening avlider övergår andelen automatiskt till arvingarna. Medlemskapet övergår däremot inte automatiskt. Dödsbodelägarna (arvingarna) måste istället ansöka om medlemskap i föreningen. Det gäller också den som har fått sin andel som gåva.
Om stadgarna innehåller bestämmelser som reglerar vad som ska hända med en avliden medlemsandel är det istället de bestämmelserna som gäller.
2. Anmäl ändrad adress och styrelse till Bolagsverket
Om föreningens styrelse eller adress har ändrats behöver föreningen anmäla det till Bolagsverket.
Om du inte kan använda tjänsten kan du istället använda en blankett.
3. Anmäl ändrad besöksadress hos Skatteverket
Om föreningens besöksadress ändras i och med att en medlem träder ut ska ni anmäla det till Skatteverket.
Om du inte kan använda tjänsten kan du istället använda en blankett.
Blankett SKV 4639 för att ändra kontaktuppgifter hos Skatteverket
4. Redovisa försäljningen
När en medlem säljer sin andel i den ekonomiska föreningen påverkar det inte föreningens redovisning av skatter och avgifter.
Du som avgående medlem behöver redovisa din försäljning i din inkomstdeklaration.