Gå till huvudinnehåll
Verksamt logotyp

Bokför dina affärshändelser

När du bokför så registrerar du alla företagets affärshändelser. Enligt bokföringslagen måste du bokföra alla dina affärshändelser och det finns olika program du kan välja till din hjälp.

Bokföringsnämnden har tagit fram en serie med 13 filmer som kortfattat beskriver det du behöver veta för att lyckas med din bokföring. Den första filmen (längd 1:24 minuter) ger en introduktion, och sedan följer resten av filmerna.

Bokföringsnämndens 13 filmer om bokföring

Mer detaljerad information om bland annat bokföring finns i Bokföringsnämndens handledning Att Föra Bok

Det finns många fördelar med att börja administrera ditt företag digitalt, det är ofta både billigare och enklare. Med ett bokföringsprogram kan du få en helhetslösning för bokföring, fakturering, stöd för att skicka in din årsredovisning digitalt och kopplingar till din bank. Du kan också få automatiska påminnelser om någon inte har betalat en faktura, eller om du själv glömt att skicka en faktura för ett utfört arbete. Det finns många bokföringsprogram på marknaden.

Tänk på att bokföringen måste göras på ett varaktigt sätt. Det innebär att det som bokförts inte ska kunna raderas eller på annat sätt göras oläsligt i efterhand. Därför kan du inte använda ett kalkylprogram som till exempel Excel.

Från den 1 juli 2024 gäller nya regler och kravet på att spara räkenskapsinformation i fysisk form slopas. I praktiken innebär det att papperskvitton och fakturor som du har digitaliserat inte längre behöver sparas. När du har skannat in ett papperskvitto i ditt bokföringsprogram kan du slänga det.

Hur den nya lagen ska tolkas bestäms i september när Bokföringsnämndens kompletterande regler varit ute på remiss, men några saker vet vi:

  • Precis som tidigare måste du se till att räkenskapsinformationen inte riskerar att förändras eller försvinna när du digitaliserar den.
  • Du måste fortfarande spara informationen i sju år.
  • Ändringen gäller retroaktivt. Du får alltså kasta kvitton, fakturor och andra handlingar som du har digitaliserat vid ett tidigare tillfälle.

Mer om de ändrade reglerna hos Bokföringsnämnden

Affärshändelser är allt som påverkar ekonomin i verksamheten – en förändring av en tillgång eller skuld eller en åtgärd som orsakar en kostnad eller ger en intäkt.

Exempel på affärshändelser är

  • in- och utbetalningar från kassa, bank och andra konton
  • förändringar av fordringar och skulder
  • överföringar mellan konton
  • egna insättningar och uttag
  • köp och försäljning av varor och tjänster
  • utbetalning av löner
  • inköp av inventarier.

Affärshändelser dokumenteras genom verifikationer som exempelvis fakturor, kvitton, skuldebrev, kontoutdrag och andra underlag som innehåller information om affärshändelsen.

Till sidan om Verifikationer

Frågor och svar om bokföring hos Bokföringsnämnden

Om bokföring hos Skatteverket

De olika affärshändelserna ska bokföras löpande.

Om löpande bokföring på sidan Löpande bokföring

Enligt bokföringslagen måste du arkivera dina verifikationer och bokföringen i sju år. Vissa dokument kan du behöva ha kvar ännu längre, till exempel dokument som innehåller information om förvärv av fastigheter.

Arkivering av räkenskapsinformation i Bokföringslagen hos riksdagen