Filial

Registrering av filial hos Bolagsverket (gäller endast utländska företag).

Så registrerar du

Du ska bifoga följande handlingar till registreringen:

  • Bevis på att det utländska företaget är korrekt bildat och registrerat
  • Bevis på att det utländska företaget inte är i konkurs
  • Bolagsordning, stadgar eller liknande handling som gäller för det utländska företaget
  • Det utländska företagets räkenskapshandlingar för de två senaste åren
  • Fullmakt för filialens VD och vice VD
  • En handling som styrker behörighet för filialens VD och vice VD att underteckna en fullmakt, exempelvis ett registreringsbevis eller ett intyg från notarius publicus
  • Kopia av pass för filialens VD och vice VD om de inte är folkbokförda i Sverige
  • Kopia av pass för firmatecknare som inte är folkbokförd i Sverige om det utländska företaget är en bank.

Du måste betala en avgift innan Bolagsverket kan börja handlägga ärendet.

Information om filialer

Utländska företag som ska driva näringsverksamhet i Sverige kan göra det genom ett avdelningskontor med självständig förvaltning, en så kallad filial.

För en filial gäller följande:

  • Ett företag kan bara ha en filial och den ska representeras av en verkställande direktör.
  • Filialen är inte en egen legal enhet utan en del av ett utländskt bolag.
  • Filialens affärsverksamhet i Sverige lyder under svensk lag och svenska myndigheter.
  • En filial har inget eget kapital utan filialens tillgångar är en del av det utländska företagets totala tillgångar.
  • En filial ska ha en egen bokföring som är skild från det utländska företaget.
  • Filialens bokföring och administration ska kontrolleras av en auktoriserad revisor när det krävs.

Ett utländskt företag inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) som driver tillfällig verksamhet med tjänster i Sverige behöver inte registrera en filial.

Registrering

Du ska registrera filialen hos Bolagsverket.