Kassaregister, certifiering
Så ansöker du
Ansökan skickas till Swedac.
Information om ackreditering
Företag som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning ska använda kassaregister med en certifierad kontrollenhet eller ett certifierat kontrollsystem.
Det gäller såväl butiker, tandläkare, frisörer som andra verksamheter. Lagen kräver certifierade kontrollenheter/system, som har certifierats under ackreditering.
Det är kontrollenheten som sitter ansluten till kassaregistret som ska vara certifierad. För varje kassaregister med certifierad kontrollenhet ska det finnas en tillverkardeklaration. I tillverkardeklarationen intygar tillverkaren att kassaregistret med certifierad kontrollenhet är testad och att de fungerar tillsammans.
Vissa verksamheter är undantagna från kravet på kassaregister, exempelvis distans- och hemförsäljning, varu- och spelautomater samt verksamheter med försäljning av obetydlig omfattning.
Ackreditering och tillsyn
Swedac ansvarar för ackreditering av de certifieringsorgan som ska certifiera kontrollenheter/system. Skatteverket ser till att lagen följs genom oanmälda besök hos näringsidkarna.