Mikrovågstorkning

Anmälan till Strålsäkerhetsmyndigheten för användning av mikrovågor för att avlägsna fukt ur byggnader.

Så anmäler du

Anmälan skickas till Strålsäkerhetsmyndigheten. Anmälan bör vara myndigheten tillhanda två veckor innan verksamheten ska börja.

Du kan anmäla verksamhet med mikrovågstorkning via mejl till registrator@ssm.se. 

Information om anmälningsplikten

Mikrovågstorkning används för att reparera fukt- och vattenskador i flerbostadshus. Om mikrovågstorkningen utförs på ett felaktigt sätt kan mikrovågorna vara skadliga. Därför krävs anmälan till Strålsäkerhetsmyndigheten innan användning av mikrovågstorkning.

Krav

För att få använda mikrovågstorkning i din verksamhet krävs att du

  • har god kännedom om hur utrustningen ska hanteras, hur man mäter mikrovågor och de olika risker som kan vara förenade med mikrovågstorkning
  • ser till att människor eller husdjur inte vistas i utrymmen där mikrovågor överstiger gränsvärdet
  • ser till att utrymmen där mikrovågor kan överstiga gränsvärdet är låsta eller på annat sätt oåtkomliga för obehöriga
  • sätter upp skyltar med varningssymbol, varningstext och kontaktinformation utanför det utrymme som torkas
  • regelbundet kontrollmäter i omgivande lokaler
  • protokollför mätresultaten i en driftsjournal.

Tillsyn

Strålsäkerhetsmyndigheten tar emot anmälan och bedriver tillsyn.