Receptfria lÀkemedel
SÄ anmÀler du
AnmÀl dig via e-tjÀnst hos LÀkemedelsverket. NÀr anmÀlan har registrerats finns försÀljningsstÀllet i söktjÀnsten "Sök försÀljningsstÀllen" pÄ LÀkemedelsverkets webbplats. Det Àr först dÄ du kan börja din handel med lÀkemedel.
à rsavgiften till LÀkemedelsverket för att bedriva handel med receptfria lÀkemedel Àr 2 700 kr per försÀljningsstÀlle. Det Àr alltid samma summa, oavsett nÀr under Äret anmÀlan görs. à rsavgiften Àr densamma oavsett om du vÀljer att saluföra ett litet eller stort lÀkemedelssortiment. Din kommun har ocksÄ rÀtt att ta ut en avgift för kontrollerna.
Information om anmÀlan
För att fÄ sÀlja vissa receptfria lÀkemedel i detaljhandel krÀvs att du först anmÀler handeln till LÀkemedelsverket. LikasÄ ska förÀndringar i verksamheten anmÀlas, samt ifall du vill sluta sÀlja lÀkemedel. Det finns en söktjÀnst pÄ LÀkemedelsverkets webbplats, i den kan du söka fram de lÀkemedel som Àr godkÀnda för försÀljning pÄ andra stÀllen Àn apotek. Om du anvÀnder det förvalda filtret fÄr du söktrÀff pÄ alla lÀkemedel som fÄr sÀljas pÄ andra stÀllen Àn apotek.
Krav
Innan du kan pÄbörja försÀljningen av receptfria lÀkemedel mÄste du sÀkerstÀlla att din verksamhet följer den lagstiftning som finns för handeln. Reglerna mÄste följas i sin helhet oavsett vilken typ av verksamhet du bedriver eller hur stort sortiment du har.
NÄgra omrÄden som tas upp i reglerna:
- Egenkontrollprogram
Innan du kan pÄbörja försÀljningen ska du skapa ett egenkontrollprogram. I egenkontrollprogrammet ska det finnas skriftliga rutiner som tydligt beskriver hur lÀkemedel ska hanteras och sÀljas i din butik. Det innebÀr att du mÄste ha skriftliga rutiner för till exempel inköp, förvaring, reklamationer och indragningar. Egenkontrollprogrammet ska finnas tillgÀngligt för de anstÀllda i butiken och kunna visas upp vid kontrollbesök. - Inköp och mÀrkning
LÀkemedel ska köpas in frÄn en leverantör som har partihandelstillstÄnd för lÀkemedel. Det Àr inte tillÄtet att köpa lÀkemedel pÄ ett apotek eller i en annan butik och sÀlja dessa vidare. LÀkemedlen ska ha svensk mÀrkning och vara godkÀnda för försÀljning utanför apotek. Det Àr viktigt att lÀkemedlen hanteras korrekt för att garantera kvaliteten till kund. Till exempel mÄste skadade förpackningar sorteras bort och du mÄste se till att lÀkemedlen har tillrÀckligt kvarvarande hÄllbarhet nÀr de sÀljs. - 18-ÄrsgrÀns
LÀkemedel fÄr bara sÀljas till kunder som har fyllt 18 Är. Din butik mÄste dÀrför ha rutiner för Älderskontroll. Det mÄste Àven finnas skyltar om ÄldersgrÀnsen i din butik. - Exponering och förvaring
LÀkemedel mÄste förvaras antingen inlÄsta eller under direkt uppsikt av personal och Ätskilda frÄn produkter som inte Àr lÀkemedel och det mÄste tydligt framgÄ vilka produkter som Àr lÀkemedel.
- LĂ€mna uppgifter
Varje mÄnad/kvartal ska du rapportera till eHÀlsomyndigheten hur mycket lÀkemedel du sÄlt i din butik.
Mer information om lagar och regler finns att lÀsa pÄ LÀkemedelsverkets webbplats.
AnmÀlan och tillsyn
Innan du börjar sÀlja lÀkemedel ska du anmÀla dig till LÀkemedelsverket. Kommunen kommer att kontrollera att din verksamhet följer reglerna, och rapporterar eventuella brister som inte rÀttas till LÀkemedelsverket.