ResebyrÄ, researrangör
SÄ anmÀler du
Du skickar anmÀlan till Kammarkollegiet.
Paketresor
Paketreselagen stÀller krav pÄ dig som sÀljer eller erbjuder paketresor eller sÄ kallade sammanlÀnkade researrangemang. Det handlar till exempel om vilken information du mÄste ge din kund innan bokningen och vilka skyldigheter du har om du mÄste stÀlla in delar av resan.
Hos Konsumentverket hittar du mer information och standardformulÀr du kan anvÀnda för att informera dina kunder.
Resegaranti
Resegaranti innebÀr att du som reseaktör avsÀtter pengar som garanti för att resenÀrerna ska kunna fÄ ersÀttning om nÄgon del av deras paketresa eller sammanlÀnkade researrangemang inte kan fullgöras pÄ grund av att du som researrangör blir insolvent.
Resegarantin ska tÀcka alla förskott som resenÀrerna har betalat, till exempel anmÀlningsavgifter och slutbetalningar. Den ska ocksÄ tÀcka andra tjÀnster som ingÄr i avtalet med resenÀren och i vissa fall Àven kostnader för hemtransport. Syftet med resegarantin Àr att dina resenÀrer inte ska förlora nÄgra pengar om deras resa stÀlls in eller avbryts.
AnmÀl din reseverksamhet
Du som Àr reseaktör Àr skyldig att anmÀla din verksamhet till Kammarkollegiet. LÀs mer om hur du anmÀler din verksamhet pÄ Kammarkollegiets webbplats.
Ordna resegaranti
LÀs mer om hur du ordnar resegaranti pÄ Kammarkollegiets webbplats.