Skydda din företagsinformation
Om du förlorar viktig företagsinformation till exempel om du drabbas av dataintrång eller skadlig kod kan det innebära stora konsekvenser för dig och ditt företag. Gemensamma förhållningssätt, rutiner och olika digitala tjänster hjälper dig att hantera information på ett säkert sätt.
Hitta på sidan
Skydda din viktigaste information
En bra grund är att du håller isär dina roller som företagare och privatperson, ha en dator för företaget och en annan för det privata. Du behöver också ha koll på vilken information du behöver ha tillgång till för att ditt företag ska fungera. Vilka problem som kan uppstå om någon obehörig kommer åt informationen eller om den är felaktig.
På msb.se hittar du mer information som till exempel en checklista, en lathund och en digital utbildning för att bli bättre på att skydda din företagsinformation.
Tips för att skydda din viktigaste information
- Säkerhetskopiera företagets information ofta och regelbundet. Kopian bör lagras offline, exempelvis på en extern hårddisk. Testa regelbundet att återställa informationen för att se att allt fungerar som det ska.
- Slå på automatiska uppdateringar av program och applikationer. Då får du de senaste rättningarna och det hjälper till att skydda din information.
- Använd ett bra antivirusprogram och gör en skanning om du blir misstänksam.
Säkerhetskopiera och säkra din information - msb.se
- Använd starka och unika lösenord, speciellt för dina viktigaste konton som till exempel din mejl.
- Bestäm hur behörigheter ska hanteras, vem som har behörighet/rättigheter till vad. Alla medarbetare behöver oftast inte ha behörighet till all information eller system.
- Utbilda de anställda så att alla är medvetna om risker och tänker efter vad man gör.
- Undvik publika nätverk på till exempel caféer och hotell. Dela i stället nätverk från mobilen eller anslut via en VPN-lösning.
- Använd e-tjänster i kontakt med myndigheter och andra företag. De är både enklare och säkrare än pappershantering.
- Använd en digital brevlåda så får du post från myndigheter digitalt i stället för på papper.
Film: Starka lösenord
(Tid: 2:11 min)
Ransomware – skadlig kod
Utpressningsvirus, ransomware, är en skadlig programvara som låser datorer och mobila enheter eller krypterar elektroniska filer. Det kan innebära att din företagsinformation inte finns tillgänglig att den blir förstörd eller raderas. För att återfå den stulna eller låsta informationen, pressas ditt företag till att betala en lösensumma. Betala aldrig – eftersom det inte finns någon garanti för att problemet försvinner.
Viruset kan till exempel ta sig in genom att någon på företaget godkänner en falsk programuppdatering på en dator som är uppkopplad till företagets nätverk eller servrar, eller att någon besöker en webbsida som är infekterad med skadlig kod. En annan vanlig metod för att sprida skadlig kod är att skicka nätfiske via e-post som innehåller infekterade bilagor. Om någon klickar på bilagan installeras utpressningsviruset på datorn.
Om du och ditt företag drabbas av ransomware
Polisanmäl och sök hjälp hos nomoreransom.org. Sannolikt behöver du ominstallera datorn och föra över filer från din senaste säkerhetskopia. På mobilen och surfplattan behöver du göra en fabriksåterställning.
Sök hjälp med skadlig kod på nomoreransom.org
Om dataintrång och utpressningsvirus - polisen.se
Dataintrång
Dataintrång betyder att någon olovligt har tillgång till information, till exempel i ett datasystem. Det kan också innebära att någon manipulerar, raderar, ändrar eller lägger till data i ett system.
Skydda ditt företag mot dataintrång - sakerhetskollen.se
Nätfiske – phishing
Nätfiske, en form av dataintrång är en metod där en bedragare försöker lura till sig känsliga uppgifter som lösenord, bank- eller kortuppgifter. Det gör hen exempelvis genom att få dig att klicka på falska länkar eller bifogade filer. Bedragarna använder oftast mejl, sms eller chattappar där de uppmanar dig att klicka på länkar eller bilagor.
Meddelandet innehåller ofta ett brådskande budskap om återbetalning av pengar, eller att du måste verifiera dina kunduppgifter och ser ofta ut att komma från seriösa avsändare som till exempel posten, banken eller en myndighet.
Bedöm alltid rimligheten i vad som står i meddelandet och klicka aldrig på länkar eller bilagor från okända eller oväntade avsändare. Syftet är att komma över företagsinformation eller pengar.