Gå till huvudinnehåll
Verksamt logotyp

Allmänna villkor för Skatteverkets e-tjänster på verksamt.se

Dessa allmänna villkor gäller för samtliga e-tjänster som Skatteverket tillhandahåller på verksamt.se. Villkoren gäller för inloggning till och för användning av tjänsterna. De allmänna villkoren kan kompletteras av ytterligare villkor för användning eller för att beskriva ändamålet med tjänsterna i respektive e-tjänst.

Vem får använda e-tjänsterna

E-tjänsterna får användas av företagare eller företrädare för ett bolag eller förening som vill registrera sig hos Skatteverket för det ändamål som e-tjänsterna möjliggör. Användare får göra det genom att logga in sig själva med en godkänd e-legitimation.

Ändamålet med tjänsterna

Skatteverkets e-tjänster vänder sig till dig som vill starta eller som redan driver ett företag eller en förening. Som ny företagare kan du ansöka om godkännande för F- eller FA-skatt, registrera dig till moms och som arbetsgivare, beskriva din verksamhet genom att välja SNI-koder. Du kan även lämna in din första preliminära inkomstdeklaration.

Om du i din näringsverksamhet ska vara registrerad för en eller flera punktskatter kan du lämna anmälan för sådan registrering i e-tjänsten. Registrering för punktskatt via e-tjänst är just nu endast möjlig för vissa punktskatter.

Om ditt företag eller förening redan är registrerad hos Skatteverket kan du i e-tjänsten ändra eller lägga till registreringar. Om företaget eller föreningen har upphört med sin verksamhet eller ombildat den till en annan företagsform kan du avsluta registreringarna som arbetsgivare, för moms samt återkalla godkännandet för F- eller FA-skatt.

Möjlighet att skapa utkast i e-tjänsterna

I e-tjänsterna finns det möjlighet att skapa utkast. Det innebär att du som användare kan fylla i delar av en anmälan om till exempel registrering, spara det ifyllda som ett utkast och logga ut från tjänsten. När du loggar in nästa gång finns ditt arbete sparat och du kan återuppta arbetet med att fylla i anmälan. Möjligheten att spara ett utkast tillhandahålls av Skatteverket för att underlätta enskildas arbete med att fullgöra lagreglerade registreringar.

I varje e-tjänst kan du ha ett (1) utkast. Utkastet får skapas för att kunna fullfölja ändamålet i den aktuella e-tjänsten. Att använda utkastfunktionen för något annat ändamål strider mot dessa allmänna villkor. Ett utkast raderas när du skickar in ditt ärende till Skatteverket. Om du inte skickar in uppgifterna till Skatteverket raderas utkastet automatiskt 90 dagar efter att du senast sparade uppgifterna som ett utkast.

Ett utkast som finns i en e-tjänst är inte tillgängligt för Skatteverket. Utkastet är inte inkommit till Skatteverket och det är inte en allmän handling enligt reglerna i tryckfrihetsförordningen (1949:105). Skatteverket varken kan eller får ta del av skapade utkast. Möjligheten att skapa utkast i Skatteverkets e-tjänster bygger på en tillämpning av reglerna i 2 kap. 13 § tryckfrihetsförordningen (1949:105).

När du loggar in på verksamt.se begär du automatiskt att förekomsten av utkast i Skatteverkets e-tjänster ska visas upp på verksamts inloggningssida. Det är Skatteverket som visar att du har ett utkast som du kan återvända till och arbeta vidare med. Den information som Skatteverket visar avser dock endast förekomsten av ett utkast och i vilken e-tjänst det skapats. Visningen innebär inte att Skatteverket tagit del av innehållet i utkastet.

Skatteverkets åtgärder om en e-tjänst missbrukas

En e-tjänst får endast användas för ändamål och på sätt som beskrivs i dessa allmänna villkor eller som framgår genom text eller grafisk design i respektive e-tjänst. En e-tjänst får endast användas av användare såsom beskrivs under rubriken ”Vem får använda e-tjänsterna” ovan.

Om en enskild användare misstänker att en e-tjänst missbrukas ska det rapporteras till Skatteverket så fort som möjligt.

Skatteverket får stänga av eller begränsa åtkomsten till en e-tjänst för en användare om det finns skäl att anta att denne missbrukar tjänsten. Skatteverket får också stänga av en annan användare om det finns skäl att anta att denne försöker förmå enskilda att missbruka en e-tjänst.

Skatteverket ska, om det kan ske med en rimlig arbetsinsats, meddela den enskilde, eller en annan användare, så snart som möjligt att tillgången till tjänsten har missbrukats och vilken åtgärd missbruket föranleder.

Behandling av personuppgifter

Skatteverket är personuppgiftsansvarigt för behandlingen av personuppgifter vid användning av e-tjänsterna som omfattas av dessa allmänna villkor. Skatteverket är också personuppgiftsansvarigt för behandling av personuppgifter som sker i ett eget utrymme i någon e-tjänst.

Skatteverket behandlar dina personuppgifter för att tillgängliggöra och underlätta fullgörandet av författningsreglerade uppgiftsskyldigheter. Den rättsliga grunden enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) är att behandlingen av personuppgifterna är nödvändigt för att utföra en uppgift av allmänt intresse. Syftet med behandlingen av personuppgifter är också reglerad i svensk intern rätt genom reglering i 6 § förvaltningslag (2017:900) och 11 § förordning (2017:154) med instruktion för Skatteverket.

Mer information om Skatteverkets behandling av personuppgifter samt kontaktväg till myndighetens dataskyddsombud finns på sidan Behandling av personuppgifter på Skatteverket.se.

Om du är missnöjd med Skatteverkets behandling av dina personuppgifter finns det möjlighet att lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.

Förändring av villkor

Skatteverket förbehåller sig rätten att ändra i dessa allmänna villkor för användning av e-tjänster på plattformen verksamt.se. Sådana förändringar ska publiceras på denna webbsida.

Godkänna villkoren

I Skatteverkets e-tjänst på verksamt.se kan du välja att acceptera eller förkasta dessa allmänna villkor. Om du inte accepterar de allmänna villkoren kommer du inte att kunna använda Skatteverkets e-tjänster på verksamt.se.

Om du klickade på länken i e-tjänsten som leder till den här sidan så hittar du tillbaka till tjänsten där du kan godkänna villkoren genom att stänga den här fliken i webbläsaren.

Du kan också hitta e-tjänsten genom att använda menyn för tjänster.