Gå till huvudinnehåll
Verksamt logotyp

Tillgänglighetsredogörelse för tjänsten Ändra aktiebolag

Bolagsverketstår bakom den här tjänsten. Den här sidan beskriver hur tjänsten Ändra aktiebolag uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är tjänsten?

Vi är medvetna om att delar av tjänsten inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av tjänsten?
Om du behöver information från Ändra aktiebolag som inte är tillgängligt för dig, kan du meddela oss.

Du kan kontakta oss på följande sätt:

Rapportera brister i tjänstens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra tjänstens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Mejla verksamt@verksamt.se om du inte kan ta del av innehållet

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.

Teknisk information om tjänstens tillgänglighet

Den här tjänsten är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Problem vid användning utan synförmåga

  • När du fyller i en del av ett formulär som innehåller en-eller flervalsknappar och det uppstår ett fel, så presenterar inte din skärmläsare felet i när du får fokus på knappvalsalternativen.
  • När du ska lämna uppgifter om exempelvis land eller län, så gör du det i en utfällbar lista. Beroende på vilken enhet och skärmläsare du använder så kan upplevelsen vara varierad. I vissa fall kan du inte få fokus på den utfällbara listan, och i vissa fall presenteras inte valen i listan med din skärmläsare. Problemet är störst på mobila enheter.

Problem vid användning med nedsatt färgseende

  • När du fyller i formuläret kan det uppstå fel. Det är sådant som du måste rätta till för att kunna skicka in anmälan eller. I andra fall så tipsar vi dig om att det kan finnas uppgifter du bör över. Ett exempel på det är felstavade ord. Båda dessa typer av meddelanden visas exempelvis under respektive fält. Det enda som särskiljer dem åt visuellt är färg, vilket kan bli utmanande för dig som har svårt att särskilja färger ifrån varandra.

Problem vid användning med nedsatt finmotorik eller styrka

  • Autokomplettering hjälper dig att fylla i uppgifter om dig själv, exempelvis namn och e-postadress. I och med att du som använder tjänsten oftast fyller i information om andra personer i ditt företag, så har vi valt att inte använda autokomplettering i tjänsten.

Generellt

  • Vi har gjort vårat bästa för att du som använder tjänsten med hjälpmedel ska få fokus på relevanta knappar, fält och annat innehåll i tjänsten beroende på vad du gör i tjänsten. Vi vet dock att det fortfarande finns brister med fokushanteringen.

Vi jobbar kontinuerligt med att åtgärda det innehåll som inte är tillgängligt.

Så har vi testat tjänsten

  • Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten.
  • Senaste bedömningen gjordes den 21 januari 2025.
  • E-tjänsten publicerades den 13 februari 2025.
  • Redogörelsen uppdaterades senast den 21 januari 2025.