Räkna ut vad en anställd kostar
Här får du hjälp att räkna ut hur mycket en anställd kan kosta när du betalar lön, semesterlön och sociala avgifter. Tänk på att kalkylatorn ger en ungefärlig uppgift.
Redovisa och betala arbetsgivaravgifter
Du som arbetsgivare är skyldig att redovisa och betala in arbetsgivaravgifter och avdragen skatt till Skatteverket när du betalar ut lön och ersättning till dina anställda. Du redovisar detta i en arbetsgivardeklaration och betalar till Skatteverket.
Utbetalning av lön
Den anställda måste informeras om lön och hur ofta den betalas ut. Här kan du läsa mer om vad som gäller när du ska betala ut lön till dina anställda.
Skatteavdrag från lön
Du ska göra ett skatteavdrag innan du betalar ut lön till dina anställda. På den anställdas skattsedel kan du se hur mycket skatt du ska dra av.
Försäkringskostnader
Många företag är bundna till kollektivavtal vilket innebär att du måste teckna avtalsförsäkringar för dina anställda. För företag utan kollektivavtal är det frivilligt. Det förekommer dock obligatoriska försäkringar inom vissa verksamheter, exempelvis inom delar av byggbranschen.