Arbetsgivaravgifter och pension för utländska medborgare
Förutom i undantagsfall behöver du betala arbetsgivaravgifter för utländska medborgare, på samma sätt som du behöver göra det för anställda svenskar.
Betala arbetsgivaravgifter
Normalt betalar du som arbetsgivare svenska arbetsgivaravgifter på ersättningar till anställda som utför arbete i Sverige, oberoende var de bor eller vilket medborgarskap de har. Det är arbetslandet som avgör vilket lands socialförsäkring som den anställda omfattas av.
Redovisa och betala arbetsgivaravgifter
Det finns dock undantag. Undantagen gäller i situationer då arbetstagare utför arbete i Sverige men där svenska arbetsgivaravgifter inte ska betalas. Avgifter ska då betalas i något annat land.
När arbetsgivaravgifter inte ska betalas i Sverige
Om du har en anställd som inte ska omfattas av den svenska socialförsäkringen, har den anställda ett intyg där det framgår i vilket land som avgifterna ska betalas. Det är också det landet som utfärdat intyget. Intyget är alltid begränsat i tid. Inom EU/EES, där det är mycket vanligt med migrerande arbetstagare, avvänds intyg A1 om tillämplig lagstiftning.
På Försäkringskassans webbplats kan du se vilka länder som Sverige ingått socialförsäkringsavtal med och eventuella undantag. Där kan du också läsa om vad som gäller och även vilka undantag som finns för anställda som flyttar inom EU/EES.
Jobba i Sverige hos Försäkringskassan
Kontakta Försäkringskassan om du som arbetsgivare är osäker på vilket land du ska betala arbetsgivaravgifter i. Om inga undantag gäller, betalar du som arbetsgivare svenska arbetsgivaravgifter för en anställd som arbetar i Sverige, eftersom den omfattas av den svenska socialförsäkringen.
Fullmakt för att hjälpa anställda
En anställd kan ha rätt till ersättning vid inkomstbortfall till exempel vid föräldraledighet eller sjukdom. Det är den anställda som själv ansöker. Antingen via Försäkringskassans e-tjänster eller på blankett.
Om du vill hjälpa dina anställda med ärenden hos Försäkringskassan krävs en fullmakt för att Försäkringskassan ska kunna agera. Mycket av informationen om olika förmåner/bidrag och hur man ansöker finns att läsa på Försäkringskassan webbplats.
Pension för utländska medborgare
För att en person med medborgarskap utanför EU ska beviljas arbetstillstånd och därmed få jobba i Sverige krävs att du som arbetsgivare har för avsikt att teckna tjänstepension för den du anställt. När du väljer att anställa en utländsk medborgare kan avsättning till tjänstepension påbörjas så fort ett arbetstillstånd finns på plats.
En person som arbetar och betalar skatt i Sverige, tjänar in allmän pension oavsett medborgarskap. Det kan vara bra att informera den du anställer om hur det svenska pensionssystemet fungerar, eftersom det kan skilja sig mot andra länder.