Gå till huvudinnehåll

Starta och registrera handelsbolag

Ett handelsbolag startar du ihop med en eller flera andra. Delägarna, alltså bolagsmännen, kan vara personer, företag eller föreningar. De bestämmer vem eller vilka som ska ha rätt att företräda företaget och kan ingå avtal i företagets namn. I ett handelsbolag är delägarna alltid personligt och solidariskt ansvariga.

Även om ni är muntligt överens om att starta ett handelsbolag är det bra att skriva ett bolagsavtal. Avtalet kan till exempel reglera hur ni ska fördela vinsten eller hur ni ska göra om en delägare vill gå ur företaget. Bestämmelser i avtalet och ömsesidiga försäkringar kan bidra till att ge er som delägare ett ekonomiskt skydd.

Det finns inga formella krav på bolagsavtalet, men det kan vara bra att ta med sådant som arbetsfördelning och arbetstider, befogenheter och vem som ska göra vad. Ni har troligen fler punkter för just er verksamhet. Diskutera gärna med en utomstående rådgivare.

Hitta finansiering och rådgivning

2. Registrera handelsbolaget och betala avgiften på 1 200 kronor

Använd tjänsten här på verksamt.se för att skicka in en anmälan om att registrera handelsbolaget. Bolagsverket skickar ett registreringsbevis när företaget är registrerat. Det kostar från 1 200 kronor att registrera ett handelsbolag.

Om du inte kan använda tjänsten behöver du kontakta Bolagsverket.

Sidan Kontakta oss på bolagsverket.se

Aktuella handläggningstider på bolagsverket.se

Hjälp att välja företagsnamn

Behöver du hjälp att välja företagsnamn? I tjänsten Hjälp att välja företagsnamn hittar du information som kan hjälpa dig när du ska välja namn till ditt företag.

Hjälp att välja företagsnamn

F-skatt

När handelsbolaget har registrerats kan du ansöka om godkännande för F-skatt hos Skatteverket. Vissa av uppgifterna som du har angett när du registrerade handelsbolaget hos Bolagsverket följer med till tjänsten där du ansöker om F-skatt, till exempel bolagets räkenskapsår.

Moms

Beroende av vilken verksamhet som handelsbolaget bedriver kan det behöva registreras för moms. Information om olika momsregler kommer du att få i samband med registreringen. Om handelsbolaget ska registreras för moms får du hjälp att räkna ut handelsbolagets beskattningsunderlag.

Arbetsgivare

Ett handelsbolag kan ha anställda, delägarna i ett handelsbolag räknas inte som anställda. Ni lämnar en arbetsgivardeklaration varje månad, även om ni inte betalt ut någon lön eller annan skattepliktig ersättning. Ett företag som bara betalar ut ersättning vid ett eller ett fåtal tillfällen per år kan få en så kallad säsongsregistrering.

Om du inte kan använda tjänsten för F-skatt, moms och arbetsgivare här på verksamt.se finns det även en pappersblankett som du kan fylla i.

Blanketten Företagsregistrering (SKV 4620) på skatteverket.se

Mer om skatter och avgifter

Du kan läsa mer om hur du räknar ut bolagets skatt och gör en preliminär inkomstdeklaration på sidan om skatter och avgifter för handelsbolag.

Skatter och avgifter för handelsbolag

Det är viktigt att ta reda på om verksamheten kräver tillstånd eller någon annan form av anmälan till myndigheter, kommun eller andra organisationer. Särskilda krav kan ställas på er som ska driva verksamheten eller på lokalen som ni ska använda i verksamheten.

Hitta tillstånd

Efter att företaget är registrerat ska ni anmäla verklig huvudman till Bolagsverket. En verklig huvudman är den eller de personer som ytterst äger eller kontrollerar ett företag eller en förening.

Sidan Anmäl verklig huvudman på bolagsverket.se

Frågor och svar om att starta handelsbolag