Gå till huvudinnehåll
Verksamt logotyp

Planera din rekrytering

Att anställa en medarbetare kan vara din största investering. Det är viktigt att tänka igenom både vilken kompetens och erfarenhet företaget behöver och hur företaget ska utvecklas. En genomtänkt plan är bästa grunden för klok rekrytering.
Man vid skrivbord med dator och räknare

Skapa en företagspresentation

En bra start för att planera din rekrytering är att göra en företagspresentation. Presentationen samlar allt ifrån din affärsidé till hur du vill att företaget ska utvecklas, vilka roller som behöver finnas och vad som är viktigt på vägen. Den ger snabb översikt av framtida behov och blir en grund att utgå ifrån vid till exempel behovsanalys och kravspecifikation inför en rekrytering.

Skapa företagspresentation

Ta fram en medarbetarprofil

Gör en medarbetarprofil för att optimera chansen att hitta medarbetare som passar och trivs hos er. Fundera över viktiga delar som behöver stämma överens, som till exempel värderingar.

Ta fram medarbetarprofil

En kvinna som bakar.
Digitalt möte

Håll arbetsintervjuer

Genom att göra arbetsintervjuer med flera olika kandidater kan du bilda dig en uppfattning om de sökande.

Håll arbetsintervjuer och välj rätt person

Gör en behovsanalys

En noggrann behovsanalys kan hjälpa till innan du nyrekryterar, för det kanske inte alltid är den rätta lösningen. Eventuellt går det att utbilda redan befintliga medarbetare eller lösa det på annat sätt.

Gör en behovsanalys

illustration-kvinna håller i ett förstoringsglas mot två diagram
illustration-mörk man ropar i megafon

Hitta rätt kanaler

Att hitta rätt är inte alltid lätt! Det gäller att veta vilken eller vilka kanaler som är bäst att använda för just din rekrytering. Ibland är nätverk och befintliga kontakter det bästa. Andra alternativ kan exempelvis vara webbsidor och forum.

Hitta rätt kanaler när du ska anställa