Skapa en företagspresentation
En bra start för att planera din rekrytering är att göra en företagspresentation. Presentationen samlar allt ifrån din affärsidé till hur du vill att företaget ska utvecklas, vilka roller som behöver finnas och vad som är viktigt på vägen. Den ger snabb översikt av framtida behov och blir en grund att utgå ifrån vid till exempel behovsanalys och kravspecifikation inför en rekrytering.
Ta fram en medarbetarprofil
Gör en medarbetarprofil för att optimera chansen att hitta medarbetare som passar och trivs hos er. Fundera över viktiga delar som behöver stämma överens, som till exempel värderingar.
Håll arbetsintervjuer och välj rätt person
Genom att göra arbetsintervjuer med flera olika kandidater kan du bilda dig en uppfattning om de sökande.
Ta hjälp av Arbetsförmedlingen
Arbetsförmedlingen erbjuder flera kostnadsfria tjänster för att hjälpa dig att rekrytera personal. Du kan söka kandidater direkt på webbplatsen, möta kandidater på en rekryteringsträff, rekrytera genom anställningsstöd, få hjälp med att ta in en praktikant och lyssna på deras arbetsgivarpodd. Arbetsförmedlingen kan också hjälpa dig att hitta kompetens från andra EU-länder.