Gå till huvudinnehåll
Verksamt logotyp

Anställa minderåriga

När du ska anställa någon som är minderårig, det vill säga under 18 år, gäller särskilda regler för arbetstider och arbetsuppgifter.

Anledningen till att minderårigas arbete regleras noggrant är att deras mognadsgrad skiljer sig från vuxnas och de har svårare att bedöma risker och konsekvenser. Det är därför extra viktigt att du som arbetsgivare gör en riskbedömning och tar ställning till vilka uppgifter den minderårige ska ha. Du ska också se till att det finns tydliga instruktioner och säkerhetsrutiner.

Myndigheten som har regler om arbetstider och arbetsuppgifter är Arbetsmiljöverket.

Reglerna i sin helhet finns i deras föreskrifter Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:2) om planering och organisering av arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar, 8 kap. Minderårigas arbetsmiljö.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:2)

Som arbetsgivare ska du se till att den minderårige får en introduktion, som inne­håller information om arbetsuppgifterna och riskerna. Du måste försäkra dig om att hen har förstått informationen. Introduktionen är särskilt viktig för minder­åriga som saknar tidigare arbetslivs- eller yrkeserfarenhet.

Du måste också informera eventuellt skyddsombud om vilka arbetsuppgifter den minderårige ska ha och utse en handledare. Handledaren ska ha fyllt 18 år och bör ha minst ett års erfarenhet av de aktuella arbetsuppgifterna och kun­skaper om risker och skydd.

Minderåriga får inte ha arbetsuppgifter som innebär särskilda risker. Den som inte fyllt 18 år får till exempel aldrig utföra arbete med asbest, dykeriarbete, bevakningsarbete eller transport av pengar och värdehandlingar utanför arbetsstället. Minderåriga får inte heller utföra riskfyllda arbetsuppgifter ensamma.

Vilka arbetsuppgifter som är förbjudna för minderåriga står i bilaga 2 till AFS 2023:2.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:2)

Det finns särskilda regler för minderårigas arbetstider, dygnsvila och veckovila. Arbetstiden för arbete vid sidan av skolan får inte gå ut över skolarbetet eller hindra dem från att tillgodogöra sig undervisningen.

Den som är under 13 år får i regel inte jobba men det finns undantag. Du kan behöva söka tillstånd från Arbetsmiljöverket om du anställer barn under 13 år i något av de olika undantagsfallen.

Ansök om tillstånd för minderårigas artistuppträdanden hos Arbetsmiljöverket

Ansvaret för en elev som är ute på praktik ligger både hos praktikplatsen och skolan.

Hjälpte den här sidan dig?